Czarnkow.INFO - Internetowy Serwis Informacyjny
    Strona główna     Urzędy     Kultura i atrakcje     W mieście     Archiwum
Dzisiaj jest: 23 kwietnia 2024, wtorek.  Imieniny: Alberta, Heleny, Ilony, Jerzego, Wojciecha

free counters

CZECHY I WĘGRY OKIEM CHÓRZYSTY

24 września, wczesnym rankiem, jeszcze przed świtem, dzielni druhowie Chóru Męskiego "Harmonia" w Czarnkowie wraz z towarzyszami wyruszyli w nieznane. Z każdym pokonanym kilometrem wzrastała w nas ekscytacja i ciekawość, a czas upływał na biesiadzie i niekończących się rozmowach na tematy ważne i błahe.

Dzięki sprawności przewoźników, na miejsce pierwszego kwaterunku dotarliśmy sporo przed czasem i w taki oto sposób spontanicznie udało nam się zwiedzić Ołomuniec - centrum Moraw Środkowych. Czas wolny spędziliśmy na podziwianiu architektury rozległego ołomunieckiego Starego Miasta, podzielonego na Dolny i Górny Rynek. Zachwycaliśmy się pięknem unikatowego zespołu barokowych fontann, pozowaliśmy przed barokowymi kolumnami: Mariacką oraz Trójcy Przenajświętszej, a także zastanawialiśmy się nad odmiennością przepięknego eklektycznego ratusza.

Następnego dnia podróży naszym oczom ukazał się Balaton w pełnej krasie. Przepiękne jezioro uspokajało nas szumem fal, które słyszeliśmy nawet w pokojach hotelowych w kurorcie Siófok. Właśnie tu, w letniej stolicy Węgier, w mieście, w którym urodził się Emmerich (Imre) Kálmán, mogliśmy spędzić kilka dni. Dzięki zaangażowaniu przebojowej przewodniczki Katarzyny Kociuby poznaliśmy Węgry "od środka". W niekonwencjonalny sposób smakowaliśmy tutejszej mentalności. Natomiast piękna tradycji, kultury i sztuki Węgier uczył nas z ogromnym poświęceniem nieoceniony Endre Milan - entuzjasta i członek zarządu siófockiego chóru męskiego, dzięki któremu nasz wyjazd mógł się odbyć. Zwiedziliśmy lawendowy Półwysep Tihany z kalwarią, opactwem i malowniczymi uliczkami, przechadzaliśmy się platanową promenadą Balatonfűred, aby wreszcie przeprawić się statkiem przez Balaton do Siófok. Podczas uroczystej kolacji wieńczącej kongres węgierskiego oddziału Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych, któremu przewodniczyła dr Ágnes Cser, w hotelu Silver Beach Retro Hotel odbył się nasz pierwszy koncert na ziemi węgierskiej. Zostaliśmy przyjęci bardzo ciepło a gratulacje słyszeliśmy jeszcze przez kilka następnych dni. Specjalnie na tą okazję, wraz z solistami i akompaniatorami: Grzegorzem Rychlikiem i Władysławem Górznym przygotowaliśmy duety z "Księżniczki Czardasza" Imricha Kálmána, którymi podbiliśmy serca publiczności. Po koncercie przyszedł czas na integracje z miejscowym chórem. Bariera językowa była nieistotna, ponieważ wszystkich druhów łączy muzyka i w wielu przypadkach to on przemawia za nas. Prezesi chórów Ryszard Kukawka i Pinter L?szló oraz dyrygenci Michał Górzny oraz Karol Lourek wymienili uściski dłoni i słowa uznania dla działalności obu chórów. Słuchaliśmy się nawzajem, wymienialiśmy doświadczeniami i śpiewaliśmy, śpiewaliśmy, śpiewaliśmy...

Kolejny dzień rozpoczęliśmy mszą świętą, która prowadzona była w ojczystym języku Węgrów. Po mszy, dzięki uprzejmości kustosza świątyni, udzieliliśmy koncertu pieśni sakralnych. Łzy wzruszenia w oczach zebranych ludzi były dla nas największą pochwałą, a zarazem napełniały nas siłą. Słuchaczem naszego koncertu był m.in. zastępca burmistrza miasta Siófok Péter Hamvas, który złożył gratulacje na ręce burmistrza Franciszka Strugały. Pan burmistrz wraz z dyrektorem Miejskiego Centrum Kultury Janem Pertkiem oraz delegacją chóru otrzymali zaproszenie do ratusza, gdzie wstępnie omawiano kwestie partnerstwa pomiędzy Czarnkowem a Siófok. Po pełnych nadziei dyskusjach, kontynuowaliśmy zwiedzanie przepięknych Węgier. Odwiedziliśmy winiarnię św. Krzysztofa w Zam?rdi i podziwialiśmy pięknie oświetlone nocą Siófok - to był nasz ostatni wieczór nad Balatonem.

W poniedziałek, czyli dnia następnego, w planie naszych wojaży pojawił się kolejny niespodziewany, ale jakże pełny wrażeń punkt wycieczki - zwiedzanie Budapesztu. Miasto przedzielone Dunajem ukazało nam swe najpiękniejsze zakamarki - budynek Parlamentu, Wzgórze Zamkowe, kościoły oraz Plac Bohaterów i Zamek Vajdahunyad. Niestety zabrakło nam czasu, aby w pełni nasycić się atrakcjami, które oferuje nam stolica Węgier, ale wszystko jeszcze przed nami...

W dzień powrotu do Polski, postanowiliśmy zwiedzić jeszcze jeden zabytek Ołomuńca, którego byliśmy niesamowicie ciekawi. Była to gotycka katedra św. Wacława, której ogromnym atutem są przepiękne ograny - jedne z największych i najciekawszych w całych Czechach.

Zmęczeni lecz szczęśliwi wróciliśmy do rodzinnego Czarnkowa. Wspomnienia, które ze sobą przywieźliśmy to aromat suszonej papryki, szum fal Balatonu, słodycz marcepanu i wyrazistość wina. Zarząd Chóru Męskiego "Harmonia" serdecznie dziękuje wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji naszego zagranicznego wyjazdu, który mógł się odbyć dzięki zaangażowaniu wielu osób, a naszych przyjaciół.
Katarzyna Wiza

O serwisie  |   Dodaj do ulubionych  |   Ustaw jako startową  |   Miasto Czarnków  |   Miejskie Centrum Kultury
Redakcja Czarnkow.INFO: 64-700 Czarnków, os. Parkowe 21/37, tel/fax 600 545 261, czarnkow.info@onet.pl
© Marcin Małecki Jacek Dutkiewicz 2004-2024. Wszelkie prawa zastrzeżone.